Aquí tens un llistat d’audicions que han estat significatives a la Història de la Música. La informació que hi trobaràs són cinc columnes que corresponen al nombre d’audició, el nom de l’autor, l’obra que estarà linkada a un vídeo, el període i un apartat sense títol amb diverses informacions. Fitxa d’audicions amb què treballarem a classe.
A. | Compositor | Obra | Període | |
1 | Anònim | Cant de la Sibil·la | Edat M. | Drama litúrgic. Monodia. Melismes.El jorn del judiciparrà el qui haurà fet servici.Jesucrist, Rei Universal,homo i ver Déu eternal,del cel vindrà per jutjari a cada un lo just darà. |
2 | Anònim | Ut queant laxis | Edat M. | Cant gregorià. Música vocal monòdica amb ritme lliure, en llatí, a cappella, litúrgica i originada a l’alta edat mitjana. És música modal, anònima i melismàtica.Ut queant laxisResonare fibrisMira gestorumFamuli tuorumSolve pollutiLabii reatumSancte Ioannes. |
3 | Anònim | Stella Splendens | Edat M. | Partitura. Llibre Vermell de Montserrat.Stella splendens in monteUt sous radiumMiraculis serrato,Exaudi populum |
4 | Berenguer de Palou | Tant m’abelis | Edat M. | Música trobadoresca. Música vocal monòdica amb ritme marcat, en llengua vernacla i acompanyament instrumental, de temàtica humana i originada a l’alta edat mitjana. És música modal, d’autor conegut i de caràcter sensual.Tant m’abelis jois et amors et chansert alegrier deports e cortezia,que l’mon non a ricor ni manentiadon mielhs d’aisso’m tengues per benonansdoncs, sai ieu ben que midons ten las clausde totz los bes qu’ieu aten ni espere ren d’aiso sens lieys non puesc aver. |
5 | Alfons X el Savi | Càntiga 100, Strela do dia | Edat M. | Partitura i tutorial amb flauta dolçaSanta Maria, strela do dia,mostra-nos via pera Deus e nos guia.Ca veer faze-los erradosque perder foran per pecadosentender de que mui culpadosson; mais per ti son perdõadosda ousadiaque lles faziafazer foliamais que non deveria. |
6 | Anònim | Ductia | Edat M. | Mirar a la pestanya danses medievals. |
7 | Perotin | Viderunt omnes | Edat M. | Partitura. Ars Antiqua, escola de Notre Dame de París del segle XIII. Organum duplumde Leonin.Viderunt omnes fines terræsalutare Dei nostri.Jubilate Deo, omnis terra.Notum fecit Dominus salutare suum;ante conspectum gentiumrevelavit justitiam suam. |
8 | T. Arbeau | Belle que tiens ma vie | Ren. | Pavana a 4 veus (segle XVI) del tractat Orchesographie. Partitura. Textura homofònica.Belle qui tiens ma vieCaptive dans tes yeux,Qui m’as l’âme ravieD’un sourire gracieux,Viens tôt me secourirOu me faudra mourir.(bis)Una allemande i Allemande de Susato. |
9 | Tomás Luís de Victoria | Ave Maria | Ren. | Motet a 4 veus (1576). Partitura transcripció 1 i 2. Web Tomás Luís de Victoria. Anàlisi. 2 parts, la 1a en 4/4 i la 2a en 3/4.Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus et benedictus fructus ventris tui, Jesus Christus. Sancta Maria, mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae. Amen. |
10 | Josquin Des Prez | Miserere mei | Ren. | Motet a 5 veus (1503).Psalm 50: Miserere mei Deus secundum magnam misericordiam tuam |
11 | Claudio Monteverdi | Cruda Amarilli | Ren. | Madrigal. Anàlisi. Partitura.Dissonància. Cadència. Melisma. Motiu ascendent de 4a justa en graus conjunts.1a part: QueixesCruda Amarilli, che col nome ancora, d’amar, ahi lasso! amaramente insegni;2a part: Comparacions amb la donaAmarilli, del candido ligustro più candida e più bella, ma de l’aspido sordo e più sorda e più fera e più fugace;3a part: Pesa més l’amor que l’odipoi che col dir t’offendo, i’ mi morrò tacendo. |
12 | Mateu Fletxa el Vell | La bomba | Ren. | Ensalada (segle XVI). Partitura. L’argument narratiu és un naufragi, el de l’home pecador, del que ens salva l’arribada de Jesús.- ¡Bomba, bomba y agua fuera!Vayan los cargos al mar,que nos vamos anegardo remedio no se espera. |
13 | Anònim | Propiñan de Meylor | Ren. | Partitura instrumental a 3 del cançoner de la Colombina (segle XV). Textura homofònica. |
14 | Jean Baptiste Lully | Marche pour la cérémonie des turcs | Barroc | Apareix als films Le roi dansei Tous les matins du monde.Partitura. Tempo lent i crescendo. Dues parts A i B. |
15 | Johann Pachelbel | Cànon | Barroc | |
16 | Handel | Lascia ch’o pianga | Barroc | Partitura en youtube.Lascia ch’io piangamia cruda sorte,e che sospirila libertà.Il duolo infrangaqueste ritorte,de’ miei martirisol per pietà.Deixa’m que planyila meva cruel sorti que suspiriper la llibertat.Que el dolor trenquiaquestes cadenesdels meus martirisnomés per pietat. |
17 | Arcangelo Corelli | Concerto grosso Op. 6 núm. 8. Adagio. Concert de Nadal. | Partitura completa i Adagio al minut 4’06”.Master and commander. | |
18 | Antonio Vivaldi | La primavera. 1r moviment, Allegro | Barroc | Concert per a violí. Vídeoamb partitura i anàlisi. |
19 | Johann Sebastian Bach | Suite 1 per a cello. Preludi. | Barroc | Master and commander. Versió històrica Pau Casals. Dansa contemporània. Percussió. Versió amb molts de cellos. |
20 | Marc-Antoine, Charpentier | Te Deum | Barroc | Obertura. Partitura. Motet polifònic en forma de Rondó. Te Deum (en llatí: A tu, Déu, primeres paraules del càntic) és un dels primers himnes cristians, tradicional d’acció de gràcies. |
21 | George Frideric, Handel | El Messies. Al·leluia | Barroc | Partitura. Cor. |
22 | Hayden, Franz Joseph | Simfonia núm. 94, “La sorpresa”. 2n moviment | Class. | Partitura. Tema amb variacions (T- 4var-coda). |
23 | Mozart, Wolfgang | Petita serenata nocturna, Kv 525. 1r moviment, Allegro | Class. | Partitura. Forma. |
24 | Mozart, Wolfgang | Marxa turca | Class. | Rondó. Frases de pregunta i resposta. |
25 | Mozart, Wolfgang | La Flauta Màgica. Ària de la reina de la nit | Class. | Singspiel |
26 | Beethoven, Ludwing | 5a simfonia. 1r moviment | Class. | Forma sonata: expo, desenvolupament i reexpo.Anàlisi formal i harmònic. |
27 | Beethoven, Ludwing | 9a simfonia. 4t moviment | Class. | Partitura a una veu i a duesveus. |
28 | Beethoven, Ludwing | Sonata núm. 14 en do sostingut menor, op. 27, núm. 2 (Clar de lluna). 1r moviment, Adagio sostenuto | Class. | Sonata. 1801.Anàlisi harmònic (tocar la melodia mà dreta) i formal. |
29 | Shubert, Franz | Quintet en la major, op. 114, D 667. “La truita”, 4t moviment | Rom. | Tema i variacions. Anàlisi formal. Lied. |
30 | Rossini, Giacomo | Guillem Tell. Obertura | Rom. | |
31 | Chopin, Frederic | Nocturne in C sharp minor | Rom. | OST The pianist |
32 | Mendelssohn, Felix | Somni d’una nit d’estiu. Marxa nupcial | Rom. | Ballet ambientat en l’obra homònima de Shakespeare. Partitura. |
33 | Bhrams, Johannes | Dansa hongaresa n. 5 en fa diesi m | Rom. | |
34 | Wagner Richard | Les Walkíries. Cavalcada de les Walkíries | Rom. | Apocalypse Now. |
35 | Verdi Giuseppe | Nabucco. Va Pensiero | Rom. | Cor dels esclaus hebreus |
36 | Brahms Johannes | Dansa hongaresa núm. 5 | Rom. | |
37 | Moussorgski Modest | Quadres d’una exposició. El vell castell | ||
38 | Txaikovski Peter Ilyich | El llac dels cignes, op. 20.El llac del cignes, act. 2 | Partitura. Escena final del film Billy Elliot | |
39 | Dvorak Anton | Simfonia núm. 9, op. 85 “Del nou món”. 2n moviment, Largo | Partitura. | |
40 | Grieg Eduard | Peer Gynt. Suite núm. 1, op. 46. El Matí | Partitura. Anàlisi formal i reducció. | |
41 | Puccini Giacomo | Turandot. Nessun dorma. | ||
42 | ||||
43 | Debussy Aichille Claud | Preludi a la sesta de un faune | ||
44 | Strauss Richard | Així parlà Zaratrusta, op. 30. Introducció | ||
45 | Satie Erik | Gymnopedie núm. 1. | ||
46 | Ravel Maurice | Bolero | Partitura de flauta. Ritme de caixa. | |
47 | Falla Manuel de | Amor Brujo. Dansa ritual | ||
48 | Stravinsky Igor | La consagració de la primavera. Dansa dels adolescents | ||
49 | Capllonch i Rotger Miquel | Nostàlgia | ||
50 | Off Carl | Càrmina Burana, Oh Fortuna | Partitura i tutorial de flauta |
Es podrien afegir o intercanviar moltes audicions. Aquí en teniu algunes més per ampliar.
Susato. Danserye. Allemandes 6 i 7
J. de la Encina Ay triste que vengo. Partitura
Purcell
Albinoni Adagio.
A. Vivaldi. Hivern. AdagioVersió Remix per a flauta dolça
J. S. Bach. Coral de la cantata 147
J. S. Bach, Tocata i fuga en re menor, BWV 565
G. F. Haendel Sarabanda de la suite en re menor
W. A. Mozart La flauta màgica. Das Kinglet
L. Beethoven. Per a Elisa
F. Chopin Nocturn Op. 9 n. 2 Mib M
G. Verdi. Libiamo, el brindis de La traviata. Partitura (si toques sense ornaments et serà més fàcil). Programa de l’òpera en texans de La traviata: Cavastick
Elgar. Pompa i circumstància. Partitura
Offenbach. Els contes de Hofmann. Barcarola
A. Vives Balanguera
G. Bizet. L’Arlesienne. Suite n. 1. Prelude. Partitura
ACTIVITATS DE REFORÇ
- Tria 5 obres i prova de cantar el principi.
- Tria 5 obres i prova de tocar el principi amb la flauta o el piano.