els 50 clàssics

Aquí tens un llistat d’audicions que han estat significatives a la Història de la Música. La informació que hi trobaràs són cinc columnes que corresponen al nombre d’audició,  el nom de l’autor, l’obra que estarà linkada a un vídeo, el període i un apartat sense títol amb diverses informacions. Fitxa d’audicions amb què treballarem a classe.

A.CompositorObraPeríode
1AnònimCant de la Sibil·laEdat M.Drama litúrgic. Monodia. Melismes.El jorn del judiciparrà el qui haurà fet servici.Jesucrist, Rei Universal,homo i ver Déu eternal,del cel vindrà per jutjari a cada un lo just darà.
2AnònimUt queant laxisEdat M.Cant gregorià. Música vocal monòdica amb ritme lliure, en llatí, a cappella, litúrgica i originada a l’alta edat mitjana. És música modal, anònima i melismàtica.Ut queant laxisResonare fibrisMira gestorumFamuli tuorumSolve pollutiLabii reatumSancte Ioannes.
3AnònimStella SplendensEdat M.Partitura. Llibre Vermell de Montserrat.Stella splendens in monteUt sous radiumMiraculis serrato,Exaudi populum
4Berenguer de PalouTant m’abelisEdat M.Música trobadoresca. Música vocal monòdica amb ritme marcat, en llengua vernacla i acompanyament instrumental, de temàtica humana i originada a l’alta edat mitjana. És música modal, d’autor conegut i de caràcter sensual.Tant m’abelis jois et amors et chansert alegrier deports e cortezia,que l’mon non a ricor ni manentiadon mielhs d’aisso’m tengues per benonansdoncs, sai ieu ben que midons ten las clausde totz los bes qu’ieu aten ni espere ren d’aiso sens lieys non puesc aver.
5Alfons X el Savi Càntiga 100, Strela do diaEdat M.Partitura i tutorial amb flauta dolçaSanta Maria, strela do dia,mostra-nos via pera Deus e nos guia.Ca veer faze-los erradosque perder foran per pecadosentender de que mui culpadosson; mais per ti son perdõadosda ousadiaque lles faziafazer foliamais que non deveria.
6 AnònimDuctiaEdat M.Mirar a la pestanya danses medievals.
7PerotinViderunt omnesEdat M.Partitura. Ars Antiqua, escola de Notre Dame de París del segle XIII. Organum duplumde Leonin.Viderunt omnes fines terræsalutare Dei nostri.Jubilate Deo, omnis terra.Notum fecit Dominus salutare suum;ante conspectum gentiumrevelavit justitiam suam.
8T. ArbeauBelle que tiens ma vieRen.Pavana a 4 veus (segle XVI) del tractat Orchesographie. Partitura. Textura homofònica.Belle qui tiens ma vieCaptive dans tes yeux,Qui m’as l’âme ravieD’un sourire gracieux,Viens tôt me secourirOu me faudra mourir.(bis)Una allemande i Allemande de Susato.
9Tomás Luís de VictoriaAve MariaRen.Motet a 4 veus (1576). Partitura transcripció 1 i 2Web Tomás Luís de Victoria. Anàlisi. 2 parts, la 1a en 4/4 i la 2a en 3/4.Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus et benedictus fructus ventris tui, Jesus Christus. Sancta Maria, mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, nunc et in hora mortis nostrae. Amen.
10Josquin Des PrezMiserere meiRen.Motet a 5 veus (1503).Psalm 50: Miserere mei Deus secundum magnam misericordiam tuam
11Claudio MonteverdiCruda AmarilliRen.Madrigal. AnàlisiPartitura.Dissonància. Cadència. Melisma. Motiu ascendent de 4a justa en graus conjunts.1a part: QueixesCruda Amarilli, che col nome ancora, d’amar, ahi lasso! amaramente insegni;2a part: Comparacions amb la donaAmarilli, del candido ligustro più candida e più bella, ma de l’aspido sordo e più sorda e più fera e più fugace;3a part: Pesa més l’amor que l’odipoi che col dir t’offendo, i’ mi morrò tacendo.
12Mateu Fletxa el VellLa bombaRen.Ensalada (segle XVI). Partitura. L’argument narratiu és un naufragi, el de l’home pecador, del que ens salva l’arribada de Jesús.- ¡Bomba, bomba y agua fuera!Vayan los cargos al mar,que nos vamos anegardo remedio no se espera.
13AnònimPropiñan de MeylorRen.Partitura instrumental a 3 del cançoner de la Colombina (segle XV). Textura homofònica.
14Jean Baptiste LullyMarche pour la cérémonie des turcsBarrocApareix als films Le roi danseTous les matins du monde.Partitura. Tempo lent i crescendo. Dues parts A i B.
15Johann Pachelbel CànonBarroc
16HandelLascia ch’o piangaBarrocPartitura en youtube.Lascia ch’io piangamia cruda sorte,e che sospirila libertà.Il duolo infrangaqueste ritorte,de’ miei martirisol per pietà.Deixa’m que planyila meva cruel sorti que suspiriper la llibertat.Que el dolor trenquiaquestes cadenesdels meus martirisnomés per pietat.
17Arcangelo Corelli Concerto grosso Op. 6 núm. 8. Adagio. Concert de Nadal. Partitura completa i Adagio al minut 4’06”.Master and commander.
18Antonio VivaldiLa primavera. 1r moviment, AllegroBarrocConcert per a violí. Vídeoamb partitura i anàlisi.
19Johann Sebastian BachSuite 1 per a cello. Preludi. BarrocMaster and commander. Versió històrica Pau CasalsDansa contemporània. Percussió. Versió amb molts de cellos.
20Marc-Antoine, Charpentier Te DeumBarrocOberturaPartitura. Motet polifònic en forma de Rondó. Te Deum (en llatí: A tu, Déu, primeres paraules del càntic) és un dels primers himnes cristians, tradicional d’acció de gràcies.
21George Frideric, HandelEl Messies. Al·leluiaBarroc Partitura. Cor.
22Hayden, Franz JosephSimfonia núm. 94, “La sorpresa”. 2n movimentClass.Partitura. Tema amb variacions (T- 4var-coda).
23Mozart, WolfgangPetita serenata nocturna, Kv 525. 1r moviment, AllegroClass.PartituraForma.
24Mozart, WolfgangMarxa turcaClass.Rondó. Frases de pregunta i resposta.
25Mozart, WolfgangLa Flauta Màgica. Ària de la reina de la nitClass. Singspiel
26Beethoven, Ludwing5a simfonia. 1r moviment Class.Forma sonata: expo, desenvolupament i reexpo.Anàlisi formal i harmònic.
27Beethoven, Ludwing9a simfonia. 4t movimentClass.Partitura a una veu i a duesveus.
28Beethoven, LudwingSonata núm. 14 en do sostingut menor, op. 27, núm. 2 (Clar de lluna). 1r moviment, Adagio sostenutoClass.Sonata. 1801.Anàlisi harmònic (tocar la melodia mà dreta) i formal.
29Shubert, FranzQuintet en la major, op. 114, D 667. “La truita”, 4t movimentRom.Tema i variacions. Anàlisi formalLied.
30Rossini, GiacomoGuillem Tell. OberturaRom.
31Chopin, FredericNocturne in C sharp minorRom.OST The pianist
32Mendelssohn, FelixSomni d’una nit d’estiu. Marxa nupcialRom.Ballet ambientat en l’obra homònima de Shakespeare. Partitura.
33Bhrams, JohannesDansa hongaresa n. 5 en fa diesi mRom.
34 Wagner Richard Les Walkíries. Cavalcada de les WalkíriesRom.Apocalypse Now.
35 Verdi GiuseppeNabucco. Va PensieroRom. Cor dels esclaus hebreus
36 Brahms Johannes Dansa hongaresa núm. 5Rom.
37Moussorgski Modest Quadres d’una exposició. El vell castell
38 Txaikovski Peter IlyichEl llac dels cignes, op. 20.El llac del cignes, act. 2Partitura. Escena final del film Billy Elliot
39 Dvorak Anton Simfonia núm. 9, op. 85 “Del nou món”. 2n moviment, LargoPartitura.
40 Grieg Eduard Peer Gynt. Suite núm. 1, op. 46. El MatíPartitura. Anàlisi formal i reducció.
41 Puccini GiacomoTurandot. Nessun dorma.
42
43Debussy Aichille ClaudPreludi a la sesta de un faune
44Strauss RichardAixí parlà Zaratrusta, op. 30. Introducció
45Satie ErikGymnopedie núm. 1.
46Ravel MauriceBolero Partitura de flauta. Ritme de caixa.
47Falla Manuel deAmor Brujo. Dansa ritual
48Stravinsky IgorLa consagració de la primavera. Dansa dels adolescents
49Capllonch i Rotger MiquelNostàlgia
50 Off Carl Càrmina Burana, Oh FortunaPartitura i tutorial de flauta
Edat mitjana
Renaixement
Barroc
Classicisme

Es podrien afegir o intercanviar moltes audicions. Aquí en teniu algunes més per ampliar.

Susato. Danserye. Allemandes 6 i 7

J. de la Encina Ay triste que vengoPartitura

Purcell

Albinoni Adagio.

A. Vivaldi. Hivern. AdagioVersió Remix per a flauta dolça

J. S. Bach. Coral de la cantata 147

J. S. Bach, Tocata i fuga en re menor, BWV 565

G. F. Haendel Sarabanda de la suite en re menor

W. A. Mozart La flauta màgica. Das Kinglet

L. Beethoven. Per a Elisa

F. Chopin Nocturn Op. 9 n. 2 Mib M

G. Verdi. Libiamo, el brindis de La traviataPartitura (si toques sense ornaments et serà més fàcil). Programa de l’òpera en texans de La traviata: Cavastick

Elgar. Pompa i circumstànciaPartitura

Offenbach. Els contes de Hofmann. Barcarola

A. Vives Balanguera

G. Bizet. L’Arlesienne. Suite n. 1. PreludePartitura

ACTIVITATS DE REFORÇ

  1. Tria 5 obres i prova de cantar el principi.
  2. Tria 5 obres i prova de tocar el principi amb la flauta o el piano.