Òpera

Durant el segle XVII l’òpera veneciana s’expandirà per tot Europa. La gran base social que va adquirir l’òpera a Itàlia la va convertir durant els segles XVII i XVIII en el rebost musical d’Europa, en la fàbrica de cantants, instrumentistes, compositors i modes que nodriren la resta del continent tant a l’òpera com a la música instrumental.

Difusió de l’òpera italiana a Europa

Durant el segle XVII moltes companyies itinerants italianes duran els títols més exitosos als principals centres europeus. L’omnipresència dels músics italians a la majoria de les corts europees durant els segles XVII i XVIII és el fet que explica que encara avui en dia bona part del llenguatge musical internacional sigui italià (allegro, adagio, a tempo, a cappella, forte, etc.).

L’art d’improvisar sobre un baix ostinat

El baix ostinat fa:

La chacona, el ground bass i la passacaglia són tres denominacions referides a un mateix concepte: la improvisació o la composició a partir de la repetició d’una línia de baix que es repeteix indefinidament en forma d’ostinat.

Lully i la tragèdia lírica francesa

De la comèdia-ballet El bugès gentil home de Lully estrenada el 1670

L’òpera va adquirir a França un desenvolupament i una singularitat pròpies gràcies al patronatge de la monarquia del Rei Sol i Jean-Baptiste Lully, un violinista, ballarí i compositor italià. Lully va adaptar l’òpera veneciana al gust francès i la va magnificar amb cors i ballets, convertint-la en un gran espectacle glorificador de la monaquia. Des del punt de vista musical, la tragèdia lírica de Lully va suposar el naixement de l’orquestra, entesa aquesta com una agrupació instrumental. L’orquestra de Lully estava disposada en cinc parts instrumentals: dues agudes generalment doblades per violins i oboès, dues intermitges doblades per violes i oboès contralt i una de greu destinada a una extensa secció de baix continu composta per violes de gamba, fagots, clavecins i tiorbes. Lully va destinar a l’orquestra nombrosos passatges de les seves òperes: danses, chacones i l’obertura francesa. L’obertura francesa constitueix el primer gènere musical específicament orquestral. Concebuda per Lully com a preludi a l’òpera, està estructurada en dues seccions una amb ritmes amb puntet i una segona ràpida i en estil fugat.

Al film Le roi danse pots observar la música i la dansa en temps de Lully.

A Castella paral·lelament a l’òpera es desenvolupa la sarsuela de cort, que era un divertiment escènic en castellà amb parts parlades.

A Anglaterra durant el règim purità d’Oliver Cromwell els teatres varen arribar a ser clausurats. Després amb el parlamentarisme es legislà perquè les dones poguessin ser actors.

A l’òpera anglesa destaca Henry Purcell

l’era dels castrati

El segle XVII coincideix amb el desenvolupament d’un nou estil d’òpera, l’òpera sèria, orietada a l’espectacle i basat en l’imperi de les veus de las primme donne i els castrati. La tendència al virtuosisme i l’espectacle a l’òpera és un reflex del delicat encaix entre els models culturals de la burgesia i la noblesa, el primer basat en l’èxit comercial i el segon basat en el mecenatge privat i l’exaltació dels valors aristocràtics.

Actualment els rols de castrati són interpretats indistintament per mezzosopranos o falsetistes masculins. L’art dels castrati és un mini-documental produït com a part de la campanya promocional de l’àlbum Sacrificium (2009) de la mezzosoprano italiana Cecília Bartoli.

FARINELLI

Explica la història d’un castratti del segle XVIII, Carlo Broschi, més conegut com a Farinelli, que fou un reconegut cantant d’òpera. Fou ell mateix qui es va batejar amb el nom artístic de Farinelli, agafat d’un magistrat italià. Carlo va néixer en una família de la baixa noblesa, el seu pare Salvatore era compositor i morí sobtadament. Farinelli va ser castrat quan només era un nen per aconseguir tenir veu de soprano, tot i que es creu que va ser castrat per qüestions mèdiques a causa d’un accident que va patir amb un cavall. La castració era una pràctica penalitzada, tot i això es continuava duent a terme. Quan una família creia que el seu fill tenia dots pel cant, el portaven a l’operació convençuts que aquest podria convertir-se en un gran cantant.

Lascia ch’io pianga
mia cruda sorte,
e che sospiri
la libertà.

Il duolo infranga
queste ritorte,
de’ miei martiri
sol per pietà.
Deixa’m que planyi
la meva cruel sort
i que sospiri
per la llibertat.

Que el dolor trenqui
aquestes cadenes,
dels meus martiris
només per pietat.

L’òpera sèria és el resultat de l’evolució de l’òpera a Itàlia a finals del XVII. La competència entre teatres i companyies d’òpera va propiciar el desenvolupament d’un star system en què l’èxit de les produccions depenia del virtuosisme i la fama dels cantants principals. El nou gènere va tenir com a senyes d’identitat musicals l’ària da capo i un estil orquestral propi, brillant i lleuger.

El protagonisme adquirit per l’ària da capo repercutirà en una completa escissió des del punt de vista musical entre recitatiu i ària, reduït el primer a una forma rutinària d’enllaç entre ària i ària. Des del punt de vista orquestral, l’òpera sèria va instituir l’escriptura a 4 parts de corda (violins I i II, violes i baix continu).

L’estil orquestral és sovint virtuosístic i incisiu amb passatges ràpids, trémolos i una gran varietat t’atacs, però simple des del punt de vista de la textura ja que sovint són dues veus reals, una d’aguda als violins i una altra de greu als baixos més les violes.

L’òpera sèria esdevingué prest el gènere internacional per excel·lència del segle XVII i fou cultivat per compositors d ‘arreu d’Europa, com Vivaldi i Haendel.

L’excepció més notable a l’hegemonia italiana és a França que es mantindrà fidel al model lullyà i obligarà a la traducció al francès dels llibrets italians, a la limitació del virtuosisme dels solistes, al vet als castrati i a la incorporació de música de ballet.

L’ària da capo

L’àrià da capo és una ària que consta de dues seccions A i B en la que la primera es repeteix després de la segona, resultant una estructura A B A. La repetició de la primera part té com objectiu el desplegament de virtuosisme per part del cantant.

La secció A sol ser més extensa i elaborada. Sol constar de dues grans frases musicals que repeteixen els versets inicals del text. La frase inicial condueix una sèrie d’idees musicals des de la tonalitat principal fins a la dominant (o el relatiu major, si la tonalitat principal és menor). La frase final recorr la mateixa sèrie d’idees musicals arribant al final a la tonalitat principal.

Chapter 20 Textures of Worship: Handel and the English Oratorio